VOCALIST

Sunday, October 7, 2012

SINDROM LAMA MEMERINTAH

Inilah penyakit kebal yang terpaksa dihadapi oleh angkatan baru apabila mewarisi satu pemerintahan yang melampau lamanya duduk ditampuk penguasaan. Bukan sistem sahaja yang tertinggal, malah kesempitan minda rakyat juga turut tertinggal. Rakyat bagai mengidap 'trauma' panjang yang perlukan masa untuk pemulihan.

"...Kebelakangan ini, kadang-kadang terasa cepat panas telinga kalau orang Mesir kutuk Mursi sebagai "rajul wehsyah". Sedang dunia luar berbangga dengan Presiden baru Mesir ini. Sebenarnya, rakyat Mesir yang membenci Mursi kerana mereka tidak mendapat maklumat sebenar kehidupan Presiden mereka. Mungkin atas faktor buta huruf atau malas membaca atau kerana terlalu lama dibelenggu dengan penjajah hingga menganggap semua Presiden Mesir bertaraf 'penyamun'.

Memang diakui,mustahil usaha yang dirancang 100 hari untuk membaiki kerosakan yang berlaku lebih 30 tahun. Mursi bukan mewarisi Mesir selepas Gabenor Saidina 'Amru bin Al-'As tetapi selepas generasi-generasi Fir'aun yang melakukan pelbagai fasad dan dosa.

Menteri Kewangan Mesir, Mumtaz Sa'id dalam temubual terbaru dengan sebuah majalah "El-Hiwar" berkata, sejak menjadi Presiden, Dr. Muhammad Mursi tidak pernah menggunakan elaun keraian dan perjalanan dalam lawatan ke luar negara sama ada ke Iran, Amerika, Saudi, China dan Turki. Bahkan sewaktu menziarahi Saudi yang disertai oleh isteri dan anak-anaknya, kesemua mereka menggunakan wang poket sendiri, bermula urusan tiket kapal terbang hingga penginapan,makan dan minum.

Mursi juga masih kekal tinggal di rumah sewa di Tajammuk Khomis dan menolak untuk tinggal di Istana Ittihadiyah, bahkan menjadikan istana-istana Presiden sebagai pejabat rasmi dan pusat aduan rakyat.

Mursi juga membatalkan kenderaan pengiring Presiden yang berjumlah tidak kurang 400 buah pada zaman Mubarak kepada hanya 20 buah dan tidak menutup jalan-jalan raya yang dilaluinya kepada pengguna yang lain.

Sudah memadai ini semua antara kejayaan utama Mursi dalam 100 hari pertama beliau. Ada surat khabar sebarkan berita ini? Tahukah mereka yang membenci Mursi fakta ini?

Benar kata Saidina Ali RA. "Manusia menjadi musuh kepada perkara yang tidak diketahuinya."..."

Sumber : Facebook Abdul Malik

Ini perlu dijadikan iktibar buat kumpulan baru yang bakal menaiki singgahsana. Strategi dan mekanisma khas perlu di'prepare' supaya sebarang tekanan mudah untuk diserap. Dan usahanya perlu disegerakan.

No comments:

Post a Comment