VOCALIST

Wednesday, October 24, 2012

MAKARONI BAKAR DAGING KORBAN

Pada musim raya korban, akan ada JKK masjid, surau dan siapa saja agihkan daging korban buat anda. Dan kadang-kadang buatkan anda 'tension' memikirkan resepi apa lagi yang fantastik untuk daging anda tadi.

Sidang senduk sangat perihatin dengan masalah anda. Kami cadangkan satu alternatif bagaimana anda mahu 'bergaya' dengan kelainan menu daging anda. Cubalah resepi 'makaroni bakar'.

Bahan-bahannya ialah

1 kilo makaroni
1 botol cili sos samano
15-20 sudu cili mesin (cili mesin ngan bwg besar) dh siap mesin br cedok berapa banyak nak
4-5 labu bwg besar dipotong dadu
1 kilo daging mesin (daging korban tadi)
5 biji telur
30 sen daun sup campur
Garam dan gula secukop rasa

Cara-cara (sambil-sambil la selawat dan zikir, semoga lebih barakohnya)

Mula celur makaroni dah kembang tos dan letak sebelah. tuang minyak sikit, tumis cili mesin tadki sampai pecah minyak.
Masukkan daging dah masak daging, pecah telur 5 biji dan kacau. Masukkan bwg besar yg dipotong dadu tadi, cili sos sebotol, daun bawang.. oo lupa bawang goreng semangkok, gula dan garam secukop rasa dan last sekali masukkan makaroni dan kacau sebati.

Dah siap tu, boleh makan dah tapi kalu nak cantik lagi, masukkan dalam periuk bengkang pastu pecahkn 8 biji telur kacau sikit dan tuang keliling. Bakar 20 minit pd suhu yg sesuai la. dah habis 20 min ambik telur 7 biji lagi dgn kaedah yang sama pecah pukoi sikit dan tuang keliling kasi semua kena. Tujuan nak 'bind'struktur-sruktur makaroni tu biar dia jd macam bengkang. Bakar lagi 20 minit. Bila dah siap, potong makaroni tabur bwg goreng dan buboh cili sos serta daun bawang. Tara..!! Dah siap dan sedia untuk dinikmati...

Untuk menilai taraf masakan anda(berapa bintang) dan di 'level' mana kesedapannya, bolehlah disedekahkan kepada jiran-jiran sebelah dan siapa juga (pastikan mereka makan dan bagi komen). Menu ini juga sesuai di berkelahkan di mana-mana saja (bungkus dalam tapewer) contohnya Lakegarden Taiping, sekiranya bosan dengan suasana di rumah.

**Terimakasih buat Puan Zawani Othman (ahli sidang cawangan Batu Gajah) atas perkongsian resepi diatas.

No comments:

Post a Comment