VOCALIST

Sunday, October 28, 2012

KORBAN SENDUK 2012

Kira-kira 300 orang jemaah telah menyempurnakan solat sunat Eidul Adha di Surau Assomadiyyah, Kampung Senduk kira-kira jam 9.00 pagi (waktu Malaysia) semalam (26.11.12). Solat sunat Eidul Adha tersebut diimamkan oleh saudara Emy, sementara khutbahnya disempurnakan saudara Sofiuddin. Khatib mengingatkan sidang hadirin peri-pentingnya kepatuhan kepada apa saja tuntutan syariat dan bahaya akibat engkar apatah lagi jika mempersendakannya.

Selesai solat, jemaah dijamu lemang, ketupat dan kuih-muih sebagai sunnah 'sarapan pagi'. Sebagai fakta tambahan, lemang yang menjadi menu utama pagi itu, proses bakaran sehari sebelumnya terpaksa menempuh dugaan berat apabila hujan lebat turun mencurah-curah. Krew terpaksa mengubah SOP pembakaran dengan kawalan perparitan yang baik untuk menyelamatkan keadaan. Nampaknya krew-krew telah mengambil iktibar dari siri-siri pembakaran yang lalu.

Hari ini (27.11.12), 4 ekor lembu ditumbangkan ahli kariah kampung sebagaimana disyariatkan. Semua disiplin kerja berjalan lancar seperti direncanakan walaupun ada antara saksi (enggan namanya disiarkan) mengakui lembu untuk edisi kali ini sedikit 'liat' untuk ditewaskan. Sidang Senduk gagal menghubungi tukang sembelih untuk edisi kali ini, En Mat Lazim untuk penerangan lanjut. Walaubagaimanapun dagingnya tetap lembut selepas direbus.

Bungkusan-bungkusan daging lembu mentah yang siap dipotong diagihkan kepada seluruh penduduk melalui beg beg plastik berukuran 11X12, selain ada yang dimasak. Bab agih-mengagih diuruskan Ustaz Shahrul dan bab masak-masak di'setel'kan Chef Fuad (Indah Katering). Juadah tegar sup daging cicah air asam senduk, tradisinya tetap dikekalkan.

Pihak surau Assomadiyyah dan khususnya Sidang Senduk mengucapkan jutaan terimakasih atas kerjasasama hebat dari semua penduduk kampung terutama buat 'budak-budak' muda Senduk. Terimakasih buat tukang sembelih, tukang korek lubang, tukang lapah, geng-geng penjatuh lembu, pemasang-pemasan khemah, pengagih daging, tukang masak, 'runner' dan muslimat penyiang bahan masak. Tahniah buat semua yang terlibat.

No comments:

Post a Comment