VOCALIST

Sunday, November 9, 2014

CABARAN MENYATUKAN MANUSIA DENGAN PENAKRIFAN 'MELAYU'.

Minggu lepas, beberapa media cetak dan portal berita melaporkan petikan kenyataan seorang bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah mencadangkan mualaf yang mengamalkan ciri-ciri Melayu seperti ditakrifkan di dalam Perlembagaan Persekutuan diberikan hak keistimewaan Melayu.

Cadangan ini dilihat membuka lembaran baru daripada sudut perundangan khususnya dalam penentuan status Melayu seseorang warga Malaysia bagi melayakkannya menikmati hak istimewa Melayu sebagaimana diperuntukkan di bawah Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 153 tersebut, antara lain, memperuntukkan hak-hak istimewa orang Melayu melibatkan kuota khas di dalam perkhidmatan awam, biasiswa persekutuan, lesen perniagaan dan enrolmen di dalam institusi pengajian tinggi.

                                         

Selain itu, terdapat juga hak-hak istimewa lain seperti kelayakan pemilikan tanah Rizab Melayu dan pelaburan di dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB). Persoalan yang mungkin timbul ialah sama ada pemberian hak istimewa tersebut bercanggah dengan definisi “Melayu” di dalam Perlembagaan Persekutuan dan adakah takrifan “Melayu”tersebut perlu dilihat semula untuk dimasukkan golongan mualaf yang ada di antara mereka yang sudah sebati dengan cara hidup Islam yang begitu rapat dengan budaya Melayu?

Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi “Melayu” sebagai seseorang yang beragama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi pertuturan dalam bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya lahir di Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut. Nampaknya bukan mudah juga untuk seseorang itu bergelar 'melayu'.

Sememangnya, jika diamati tafsiran Melayu yang digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan, terdapat halangan untuk membolehkan seseorang mualaf dikategorikan sebagai Melayu walaupun sudah memeluk agama Islam bertahun-tahun atau mempunyai zuriat yang dikategorikan Melayu hasil perkahwinan dengan pasangan berbangsa Melayu. Dia mungkin diterima dan dianggap Melayu dari sudut kemasyarakatan namun dia masih belum bergelar Melayu dari sudut perundangan. Hal ini tentu saja tidak banyak mengubah kehidupan beliau jika dibandingkan dengan ahli keluarga dan rakan-rakan yang masih belum muslim. Hanya saja ia diterima dan dianggap sebagai sebahagian dari masyarakat Melayu.

Ada sesetengah pihak berbangga dengan 'kesyumulan' penakrifan Melayu seperti yang difahami dalam perlembagaan dengan mendakwa penakrifan sebegini memberi ruang kepada bangsa lain untuk diserap kedalam masyarakat Melayu. Dikatakan juga penakrifan sebegini berasal dari idea untuk mengasimilisasikan masyarakat berbilang kaum di Malaysia agar membentuk sebuah bangsa yang menjadi identiti utama kepada tanah melayu ini. Saya melihat idea itu baik dari sudut intergrasi nasional. Thailand dan Indonesia telah berjaya dengan identiti masing-masing.

Namun cabarannya amat sukar dan tidak semudah itu. Tidak semua bangsa mahu menjadikan imej diri dan nilai-nilai budaya mereka kepada imej dan budaya melayu atas faktor-faktor tertentu. Atau barangkali mereka sayang pada budaya nenek moyang mereka yang asal sekalipun mereka telah memeluk Islam. Atau dengan kata lain, lain lidah, lain pula citarasa masakannya. Barangkali orang India mungkin tidak selesa untuk meninggalkan amalan memakan rempah untuk beralih kepada masakan yang hanya berasaskan sup yang ringkas. Atau orang cina meninggalkan amalan memakai penyepit (chopstick) untuk beralih dengan menggunakan tangan ketika memakan makanan.

Namun begitu kekeliruan utama yang berlaku sekarang ialah terletak pada takrif yang sedang digunapakai. Ada yang menggunapakai takrif Melayu hanya dari sudut kemasyarakatan dan bukan dari sudut perundangan. Ada yang menilai dari ras dan keturunan, tanpa mempedulikan apakah ciri-ciri kemelayuannya sudah tidak ada. Tidak kurang ada yang menyebut takrif yang diberi perlembagaan hanya meliputi tiga perkara sahaja iaitu beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Akhirnya kita tidak mempunyai satu definisi yang jelas tentang siapakah yang digelar sebagai 'Melayu'.

Sebelum saya pergi lebih jauh dalam cabaran menyatukan pelbagai bangsa di bawah satu jenama 'Melayu', saya ingin tahu adakah seseorang yang berbangsa Melayu dari sudut keturunannya akan kehilangan status bangsanya jika ia kehilangan salah satu syarat dari penakrifan 'Melayu' dalam perlembagaan?

                            

Sedikit masa dahulu saya pernah melihat sebuah dokumentari di TV1 yang melakukan penggambaran di Arab Saudi untuk meninjau kehidupan komuniti melayu Pattani yang berhijrah kesana bagi membina kehidupan yang lebih baik. Apa yang mereka dapati hanya sebilangan kecil sahaja dari golongan dewasa komuniti Melayu Pattani yang boleh berbahasa melayu dengan baik (dalam dialek Kelantan), selebihnya sudah tidak mahir lagi berbahasa melayu terutamanya generasi muda. Masyarakat mereka begitu dikenali dengan nama gelaran 'Al-Fathani'. (sepertimana kelaziman nama orang arab yang meletakkan nama tempat asal mereka di penghujung nama).

Malah wartawan, jurukamera dan krew penggambaran berkesempatan untuk menghadiri majlis perkahwinan di kalangan masyarakat mereka di sana. Pengantinnya segak berjubah dengan pedang (sebagai simbolik), dan iringan qasidah berkumandang memeriahkan suasana. Segala aturcara majlis dijalankan mengikut budaya, tradisi dan adat masyarakat arab. Semua tetamu yang hadir berjubah dan ber'higal', sukar untuk membezakan antara yang berbangsa arab dan orang melayu Pattani. Cuma yang memisahkan mereka hanyalah rupa paras.

Bentuk komuniti yang sama juga boleh kita lihat pada orang Melayu Sri Lanka. Mereka adalah komuniti melayu yang dibawa oleh Inggeris sebagai pendatang ke sana untuk dijadikan buruh. Kini hampir kebanyakan anak gadis disana lebih selesa memakai Sari. Golongan tua pula, jika sekalipun bersongkok, namun 'pelat' mereka mengalahkan kaum India yang ada di Malaysia.

Timbul juga persoalan, benarkah status kemelayuan seseorang akan gugur jika mereka kehilangan salah satu dari syarat-syarat yang disenaraikan baik didalam perlembagaan atau sisi pandang masyarakat? Jika diandaikan mereka berhijrah ke Malaysia, adakah mereka perlu menukar imej, identiti dan bahasa mereka sebelum mereka boleh digelar sebagai seorang Melayu?

Barangkali dari sudut kemasyarakatan, mungkin kita tidak keberatan untuk menganggap mereka masih sebagai orang Melayu. Kita mungkin menganggap mereka cuma kehilangan salah satu dari ciri-ciri orang melayu. Namun bagaimana pula dari sudut perundangan? Jika kita masih menganggap mereka sebahagian dari masyarakat melayu bagaimana pula penakrifan seperti yang termaktub dalam perlembagaan yang digunapakai secara rasmi? Jika hanya ras dan keturunan saja sudah membolehkan seseorang diiktiraf Melayu tentu saja ini akan menimbulkan persoalan tentang kewarasan untuk menyenaraikan ciri-ciri Melayu seperti yang terdapat didalam perlembagaan? atau mungkin saja ada pihak yang tidak berpuashati dengan penakrifan yang 'berat sebelah' ini?

Kita tidak nafikan bahawa penakrifan sebegini adalah penting terutamanya dari sudut perundangan kerana ia akan memberi gambaran yang jelas siapa yang berhak keatas hak-hak tertentu yang dipelihara dari sudut perlembagaan. Ia penting dalam mendefinisikan golongan-golongan tertentu dalam pengertian-pengertian tertentu.

Namun kecelaruan mula timbul apabila golongan yang cuba menyatukan manusia dibawah jenama 'Melayu' menggunapakai takrif seperti yang terdapat didalam perlembagaan. Jika takrif seperti yang terdapat didalam perlembagaan digunapakai tentu saja komuniti melayu Pattani di Arab Saudi dan Sri Lanka tidak boleh digelar sebagai 'Melayu'.

Jika penakrifan yang longgar dengan mengambil salah satu atau dua ciri yang ada didalam definisi perlembagaan cuba digunapakai tentu akan ramai orang yang bergelar Melayu. Hampir kesemua orang yang beragama Islam di Malaysia boleh dipanggil 'Melayu' kerana faktor agama mereka. Jika hanya adat budaya pun sudah boleh diambil kira tentu saja Baba Nyonya di Melaka boleh dipanggil Melayu. Mahu tidak mahu definisi yang tetap seperti yang termaktub dalam perlembagaan terpaksa digunapakai bagi memberi definisi yang jelas tentang siapa yang digelar melayu. Akhirnya pengertian kembali menjadi sempit dan hilang sifat keluasannya kerana penakrifan sedemikian memerlukan sekurang-kurangnya 4 ciri rasmi seperti yang disenaraikan. Ini akhirnya menyerlahkan hakikat bahawa mereka yang digelar 'Melayu' tidaklah seluas yang disangkakan.

Sebelum ini saya telah cuba sebaik mungkin untuk memahami dan memberi ruang kepada idea-idea berhaluan kanan tetapi fakta-fakta diatas seakan menafi dan menidakkan hakikat idea-idea tersebut.

Kesimpulannya, walau apapun takrif dan definisi yang diberi, penyatuan dibawah jenama 'Melayu' mempunyai beberapa kelemahan dan implikasi. Ini bukan suatu pandangan provokasi tetapi cuba melihat sesuatu isu secara realiti. Penulisan ini hanya sekadar cuba menyatakan bahawa ada beberapa kecelaruan dan kelemahan jika 'jenama' Melayu cuba dijadikan simbol penyatuan. Perkara ini penting bagi para pejuang yang meletakkan bangsa Melayu baik sebagai alat mahupun matlamat. Sebelum mereka menyeru pada kesatuan atau bergelut dengan perjuangan nasib bangsa mereka, mereka mesti 'jelas' dengan siapa sebenarnya yang ditakrifkan dengan bangsa Melayu. Ini penting bagi menyampaikan mesej perjuangan mereka kepada golongan yang dituju.

Apa yang kita boleh dapati bahawa definisi yang diberi dalam perlembagaan lebih kepada memelihara hak golongan manusia tertentu yang memang berhak pun keatas hak-hak itu tetapi bukan sebagai definisi yang membolehkan kita melakukan asimilasi semudah yang didakwa. Apatah lagi dengan mencipta slogan untuk dijadikan teras perjuangan. Adakah takrif perlembagaan yang akan digunapakai atau sekadar takrif dari sudut kemasyarakatan?

Memang mudah untuk menyebut 'Melayu', atau menyenaraikan beberapa sebab dan alasan betapa pentingnya perjuangan Melayu, namun kita akan berada di persimpangan dalam menakrifkan siapa 'Melayu', nampak kan?

Akhirnya anda akan dapati mereka yang cuba berjuang dibawah jenama penyatuan 'Melayu' akan menemui konflik dan dilema di sekeliling mereka kerana ada dari kumpulan masyarakat melayu sendiri yang tidak beriltizam dengan bahasa atau tradisi adat istiadat mereka. Itu belum dikira dengan pelbagai bentuk 'perlambangan-perlambangan' yang tidak bersifat tempatan. Jika penyatuan dengan kumpulan masyarakat Melayu yang kehilangan ciri-ciri keMelayuannya pun kelihatan gagal bagaimana pula untuk menyatukan pelbagai manusia dari bangsa lain dibawah jenama 'Melayu'?



(Soalan bonus : Adakah anda masih mahu bersama UMNO dengan idea ketuanan melayu? )

-DARI SERAMBI MUSOLLA

No comments:

Post a Comment