VOCALIST

Sunday, December 4, 2011

PEMILIK SEGALA TAUFIK DAN HIDAYAH

Allah berfirman bermaksud "Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk diberi hidayah petunjuk kepadanya, nescaya Allah melapangkan dadanya (meembukakan hatinya) untuk menerima Islam" (Surah Al-An'am:125)

Firman Allah lagi bermaksud : "Akan tetapi, Allah menjadikan iman itu perkara yang kamu cintai serta diperhiaskan didalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka pula perkara yang kamu benci, mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus." (Surah Al-Hujurat:7)

Dalam menafsirkan ayat ini Ibnu Abbas berkata, Allah berfirman menjelaskan bahawa sesiapa yang diberi hidayah maka dilapangkan hatinya untuk mentauhidkan Allah dan beriman dengan-Nya. Demikian juga pendapat yang dikemukakan oleh Abu Malik dan tokoh lain. Sebuah Hadis dari Abi Jaafar katanya, Nabi Muhammad SAW pernah ditanya tentang siapakah yang paling bagus sekali dikalangan orang yang beriman.

Nabi SAW menjawab, "Orang yang paling bagus itu ialah orang paling banyak mengingati mati dan yang paling banyak membuat persiapan untuk menghadapi alam selepas kematian (Kiamat).

Kemudian Nabi ditanya lagi oleh ramai dikalangan sahabat mengenai ayat ini: "Bagaimana Allah melapangkan dada seseorang itu untuk menerima Islam wahai Rasulullah?" Lalu Baginda SAW Bersabda "Cahaya yang dilontarkan didalam hatinya, dan dengannya dilapangkan dadanya."

Mereka bertanya lagi "Apakah ada tanda-tanda yang boleh diketahui wahai Rasulullah?." Nabi SAW bersabda yang bermaksud "Hatinya sentiasa cenderong mengingati hari kekal abadi (hari kiamat), tidak begitu suka akan negeri yang penuh dengan tipu daya (dunia) dan sentiasa mempersiapkan diri menghadapi mati sebelum menemui ajalnya."

Kemudian firman Allah bermaksud "Dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya nescaya ia menjadikan dadanya sempit sesempit-sempitnya." (Surah Al-Anam-125).

Dia nampak Islam itu tidak memiliki jalan, menyusahkan orang, zalim dan menakutkan manusia. Tidak mampu maju dan mundur. Sempit yang tidak boleh pergi jauh. Yang sebenarnya sempit ialah dada dan perasaannya, sedangkan Islam amat luas meliputi masalah dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment