VOCALIST

Thursday, September 1, 2016

FITNAH HUDUD PADA SAIDINA UMAR RA


Orang-orang Yahudi walaupun mereka mengetahui kebenaran agama Islam seperti yang diajar dalam kitab mereka, mereka mencari berbagai alasan untuk menidakkan Islam. Ini termasuklah soal perundangan seperti bab hudud.

Orang hari ini juga ramai yang cuba menidakkan hukum Islam dengan berbagai alasan. Antaranya menyatakan ia masih belum sesuai. Habis tu bila masa yang sesuai? Bukan orang kita baru kenal Islam hari ini. Sudah 60 tahun sudah kita menerang. Mahu tangguh 60 tahun lagi pula? 

Sejak 60 tahun dahulu lagi alasan yang sama diguna. Hakikatnya manusia yang menentang hukum tuhan akan tetap berperangai sama sejak dulu
Begitulah yang dihadapi Nabi Nuh yang berdakwah hampir 1000 tahun lamanya. Yang menolak tetap menolak.

Ada yang memakai hujah Saidina Umar tidak menjalankan hudud. Ini juga suatu fitnah terhadap Saidina Umar. Ya, memang Saidina Umar tidak potong tangan pencuri sewaktu dia memerintah. Ceritanya, sewaktu musim kemarau yang teruk, seorang pencuri ditangkap dan dibawa kepada beliau. Saidina Umar bertanya kenapa kamu mencuri, beliau menjelaskan gajinya tidak mencukupi untuk menanggung kehidupan. Setelah diselidik, memang benar beliau tidak dibayar gaji yang cukup.

Ini bermakna, dia tidak dipotong tangan kerana syarat menjatuhkan hudud tidak mencukupi, bukan kerana undang-undang tersebut tidak wujud. Sekiranya yang mencuri itu kaya, memang tangannya akan dipotong kerana itu undang-undang Islam zaman itu.

Samalah halnya sekiranya undang-undang syariah dijalankan di negara kita. Bukan semua pencuri boleh dipotong tangan. Ada syarat-syaratnya yang sangat ketat. Adapun mereka yang menyatakan Saidina Umar tidak menjalankan hudud adalah suatu fitnah yang melampau.

Islam membenarkan apa yang dilakukan oleh Saidina Umar kerana lelaki itu dalam keadaan darurat. Ketika darurat, bukan sahaja hudud, malah kita orang Islam turut dibenarkan makan babi. Bukan kerana hukum haram babi itu tiada, tetapi kerana darurat. Allah SWT menyebut:
فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا إثم عليه
Barangsiapa dalam keadaan darurat, maka tidaklah berdosa dia (memakan babi) dengan syarat tidak melampau dan berlebihan.

Jangan pula kita katakan Islam benarkan makan babi berdalilkan ayat ini. Ini salah. Begitulah soal hudud. Undang-undang ini wajib ditegakkan. Apabila tiba kes kecurian, barulah dilihat samada pencuri terdesak ataupun tidak. Inilah keadaan sebenar zaman Saidina Umar.

Petikan kuliah ayah chik
Alang Ibn Shukrimun
Masjid Rusila
28/8/2015

No comments:

Post a Comment